søndag 14. oktober 2012

Smakebit på søndag (4): Armenia Albania Argentina.

Mari i Flukten fra virkeligheten har sin faste spalte, som jeg deltar med en smakebit fra en bok jeg leser når jeg kan. Det jeg vil dele nå, er fra boken jeg hadde på vent sist tirsdag: Armenia Albania Argentina av Rønnaug Kleiva

Armenia Albania Argentina


Jeg har ikke lest noe av Kleiva fra før, men denne fanget meg spesielt så den rykket frem i lesekøen.


Armenia Albania Argentina har en fantastisk tittel, og jeg som elsker å reise til nye steder, ble fort oppmerksom på denne.  I boka møter vi Rønnaug som reiser alene fra land til land. Hun er en eldre kvinne, treffer folk, reiser gjennom feriebyer og til farlige utkanstrøk. Hun prøver ikke å være redd.

Denne boka har fått gode anmeldelser og jeg har allerede lest halvparten av de  172 sider som er på  nynorsk. Språket er bra, noe jeg forventer at det var.

Rønnaug har nå reist i Armenia, Georgia, Bulgaria, Tyrkia, Hellas. Det virker bedre å være enslig kvinne i Hellas enn i de andre landene.

Her er en smakebit:

Erzurum - Istanbul, Tyrkia

."...Kvelden før hadde nokon prøvd å kome seg inn på hotellrommet der eg budde. To menn stod utanfor døra mi og ruska og vreid på håndtaket medan dei ropte inn til meg på sitt eige språk, som eg sjølsagt ikkje skjøna. Gå herifrå, seier eg. Mennene ga seg ikkje, men dreiv på. Eg ringde resepsjonen, forklarte situasjonen og bad dei raskt kome og hjelpe meg, men ingen viste seg. Rommet mitt var i sjette høgde. Vi var i eit jordskjelvområde, eg tenkte at det einaste  som no kunne redde meg, var eit jordskjelv.." (s 47)

..

Det er rart med de bøkene som jeg skriver om som er på vent. De kommer raskere frem i køen, fordi jeg nok blir så oppmerksom på dem, og har så lyst å lese dem.

Nå seier eg god natt og går med Rønnaug ein liten stond.;)





22 kommentarer:

  1. Guuu, for en spennende smakebit du hadde! Hva hendte så, fikk hun hjelp, dro de?!!

    "Det er rart med de bøkene som jeg skriver om som er på vent. De kommer raskere frem i køen, fordi jeg nok blir så oppmerksom på dem, og har så lyst å lese dem." Da jeg leste det fikk jeg lyst til å være med på den spalten i tillegg til smakebit på en søndag. Alt som motiverer og setter fart på ting slår meg som veldig bra.

    Jeg likte godt setningen "Hun prøver å ikke være redd". Det er enklere sagt enn gjort..

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig at du synes det.:) Hun kom seg videre, og er fortsatt på reise , på side ca 100 nå, så er hun nå i Albania.
      Boka er selvbiografisk slik jeg har forstått det.

      Artig at du også vil delta i Spalten "på vent".

      Jeg er enig med deg at det ikke er enkelt å ikke være redd. Noen ganger har vel det å være redd en funskjon, siden man skjerper oppmerksomheten for farer. Andre ganger er det vel mest en hemsko, siden det kanskje hindrer en mer enn godt er, eller ødelegger den fulle livslgleden.

      Slett
  2. Verkar vara en spännande bok. Jag blir också nyfiken på hur hon kom undan de turkiska männen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du jo lese boken.;)

      Men hun kom seg videre. Det er flere situasjoner som viser hvor vanskleig det kan være å være enslig kvinne på reise i disse landene. Spennende å lese hvordan hun håndterer det.

      Slett
  3. Spennende smakebit fra en bok jeg bare MÅ ha meg forstår jeg. Fikk lyst å vite hvordan det gikk med Rønnaug. Tusen takk for smakebiten og boktips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig da Beathe! Ja, det er en lett bok å lese også, men kjekt å lese sakte for å få med seg alt som ligger bak ordene.

      Slett
  4. Flott smakebit, denne ble jeg virkelig nysgjerrig på :)

    SvarSlett
  5. Så fint å bli gjort oppmertksom på denne boken. Elsker å reise sjøl, uten at det blir så mange turer i året. Og her får vi innblikk fra land som ikke er de mest vanlige å reise i. Takk skal du ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelgi at du synes det..:) Jeg synes også det er spennende å lese om reise i disse landene, som vi ikke hører så mye om, og som du sier det ikke er like vanlig å reise i. Vet ikke om det frister meg så veldig å farte alene i Armenia, Georgia, Bulgaria , Tyrkia etter å lese dette akkurat. Da heller Hellas. Samt Albania virker så langt greit. Men det kan jo hende det er tilfeldig hva man opplever hvor til en hver tid.

      Slett
  6. Har sett boken på biblioteket og vært nysjerrig på den! Kanskje jeg må låne med den hjem fra jobb en gang:)

    Takk for smakebit!

    SvarSlett
  7. Det var jo en skummel smakebit. Jeg har lagt merke til tittelen på denne boken, den skiller seg i grunnen ut, og har tenkt å lese den.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er en av de værre i boken, kanskje... Men jeg har bare lest halvparten så langt.

      Nå har jeg nettopp les om en nydelig fjelltur i Hellas og en herlig fest i Albania, så er det nok mye forskjellig som oppleves på denne reisen.

      Fin søndag til deg også.:)

      Slett
  8. spennende smakebit ! har lurt veldig på den boken

    SvarSlett
  9. Jeg var spent på denne boken etter at du skrev om den tidligere, det å reise alene slik til farlige strøk er nok ikke bare enkelt og det viser jo smakebiten din også. Gleder meg til omtalen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker boken veldig godt. Men må ta en liten pause et par dager, før jeg kan lese videre, da jeg må lese ferdig "Hundre år" før lesesirklene tirsdag. Den er også veldig bra!

      Slett
  10. Så morsomt at du gir smakebit fra akkurat denne boka; jeg har akkurat begynt på novellesamlingen "Ikkje for varmt, ikkje for kaldt" av samme forfatter- og årsaken er at boka du leser ikke hadde kommet til biblioteket enda, så jeg tok denne i mens! Kos deg med resten av historien, og ha ei strålende uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, og i lige så med fin uke.:)
      Artig at du leser noveller av henne. Håper å få høre hva du synes.:)

      Slett
  11. Jeg hørte nylig om denen boken et eller annet sted, kanskje var det i Facebook-gruppen "Hva leser du bå", har du nevnt den der, Anita? :)

    Smakebiten var både skremmende og interessant, personlig hadde jeg nok ikke lagt ut på verken den reisen eller andre alene. Jeg er litt pysete sånn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, jeg har lagt den ut i den facebokgruppa ja, så du har kanskje sett den nevnt der.
      Ja, skremmendne, men tøfft. Hun greier seg, regner jeg med.;)

      Slett