søndag 21. april 2013

Populærmusikk fra Vittula (DVD)

Jeg forsøkte meg på lydboka Populærmusikk fra Vittula av Mikael Niemi ganske nylig, men fikk ikke konsentrasjon på den, og måtte levere den tilbake til biblioteket. Filmen hadde jeg kjøpt i Trondheim sist jeg var hjemme, så den så jeg i går. Da husket jeg faktisk og gjenkjente de scenene jeg  hadde fått med meg fra lydboka, men også masse mer.


Om filmen (fra filmweb.no):

Filmen er basert på Mika Niemis suksessbok fra 2001 og er en tankevekkende og sterk fortelling om barndomsvennene Matti og Niilas oppvekst i et røft nord-svensk miljø i Tornedalen på 60- og 70-tallet. Hvor den største drømmen var å bli rockestjerner.

Historien utspiller seg i Tornedalen i Nord-Sverige nær den finske grensen. Hvor befolkningen føler liten tilhørlighet til Sverige, underlegne og annerledes, og verken føler seg som riktige svensker, heller ikke som finner. Det er midt på 60-tallet, når både asfalt og rockemusikk gjør sin entrè i det lille samfunnet.

Matti og Niila treffes første gang som 6-åringer på en lekeplass i området Vittula. Som er fullt av barn og betyr noe sånt som Fittemyra, et kallenavn gitt som hylles til den kvinnelige fruktbarheten.

Når Niila får en vinylsingel av sine kusiner under sin farmors begravelse, sniker guttene seg inn på storesøsterns rom. Platespillerens pickup treffer rillene og rockemusikk tar taket i guttene med stor kraft. Niila og Matti vet begge at de har vært med på noe stort.

Boken "Populærmusikk fra Vittula" ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris. I likhet med denne er filmen krydret med merklige møter, snåle figurer og ville fester med hjemmebrent og badstue. Men fremfor alt er det en stor fortelling om Matti og Niilas vennskap, deres drømmer om et annet liv, og Mattis svik mot sin aller beste venn Niila.


Min mening:
Jeg storkoste meg med filmen. Den var fornøyelig, morsom, jeg lo flere ganger. Det var også trist, og fæl. Niila har det ikke greit hjemme og ble slått og tuktet av sin far, i sterk kontrast til Mattis varme oppvekst.  Fyll og galskap er nok noe av det finske, og det fikk vi også doser av her. Oppveksten på 60-70-tallet er morsomt å se på film, siden jeg selv vokste opp da. Kjenner igjen klærne, frisyrene, vottene, musikken, interiøret med mer.. 

Anbefales!



 Born to be wild



Finsk badstue

Fakta:

Om boka HER    Les utdrag fra boka HER

16 kommentarer:

  1. Har nettopp skaffet meg denne boka. Den var på salg i en nettbokhandel jeg var innom tidligere i uka. Ser veldig morsom ut. Spent på å lese den. Nå har jeg en såpass lang lesekø at det sikkert blir en stund til jeg får startet på den. Men ser frem mot å begynne på den. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, den er sikkert fin å lese.:) Kan tenke meg det en gang jeg også.

      Slett
  2. Denne boka likte eg godt - filmen har eg ikkje sett.. Lag ei fin veke :-)

    SvarSlett
  3. Boka har jeg i hylla og filmen finnes også et eller annet sted i Casa Randi. Alt du skriver tiltredes! Jeg lo, gråt, ble tankefull - i det hele tatt; både boka og filmen kan anbefales.

    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig da Randi.Fin uke til deg også..:)

      Slett
  4. Har lest boka og sett filmen, og likte begge deler veldig godt. Niemi er bra. Ha en fin mandag! Jeg forlater Bodø i dag og etter en liten stopp i Buvika er jeg tilbake på Møre i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra.:) Ha en god reise Åslaug..:)

      Slett
  5. Har ikkje lese Niemi - enno - men har lydboka Fallvann liggjande på vent. Spent på den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også lyst til å lese Fallvann.:)

      Slett
  6. Hverken hørt om boken eller filmen, men jeg tviler ikke på at det er bra.. 70 tallet, mimre...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant..du vil sikkert gjenkjenne noe..:)

      Slett
  7. Stilig! Jeg har jo hørt om boken, men visste ikke at den var filmatisert. Jeg vokste også opp på 60- og 70-tallet og det kan være fint å mimre med filmer :-) Jeg se om de har den på filmbiblioteket. Takk for fint tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. De har den sikkert på biblioteket. Lykke til.:)

      Slett
  8. Dette er en av mine favorittbøker! Det er mye fornøyelig humor i boka men også en del scener som er vanskelige å lese på nytt. Jeg har ikke sett filmen, men kjekt at den falt i smak!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kunne godt ha tenkt meg å lese boka en dag..:)

      Slett