søndag 7. april 2013

Smakebit på en søndag ( 24) : Nattens skygge

I helga har jeg lest Deborah Harkness sin 2.bok i trilogien om heksen Diana og vampyren Matthew, Nattens skygge.  Jeg er ikke ferdig siden det er en roman på 650 sider, men jeg har kommet 300 sider avgårde. Jeg liker boka godt, jeg koser meg, bare for å si det. Men det er ikke en bok jeg sluker og leser veldig fort. Den krever konsentrasjon, det er mye historie her, og det er mye saktegående spenning og sensuell romantikk. Da er det tid for å dele en smakebit ...





På slutten av bok 1, Alle sjelers natt, forlot Diana og Matthew vår moderne tid, via en tidsreise, og befinner seg nå i 1590, dronning Elisabeths England, Tudortiden. De forflytter seg 
så til Frankrike, og er innom Praha, før og etter en ny tur til England.


" Fortid, nåtid og fremtid kolliderte.Hadde jeg sett inn i krokene,ville jeg helt sikkert ha sett tiden vikle seg ut i protest over sammenstøtet. Men blikket mitt var istedet festet på Matthew, og på blodtåren som falt ned på den snøhvite 
linkragen. " (s. 103)


More to come via en omtale når jeg har lest ferdig denne mursteinen som jeg liker godt så langt.

Flere smakebiter kan du finne hos Mari i bloggen Flukten fra virkeligheten. Jeg ønsker deg en god søndag.:)




Oppdatert 12.04.: OMTALE

32 kommentarer:

  1. Deborah Harkness har jag hört mycket om och lite nyfiken är jag allt på henne :)

    SvarSlett
  2. Läste första boken förra sommaren och väntar med spänning på att andra boken ska komma på svenska. Jag gillade verkligen första boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så svenskene er litt tregere enn oss her?;)

      Slett
  3. Ukjent for meg dette. Men alltid fint å få slike smakebiter! God søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fint du synes det. God søndag til deg også.:)

      Slett
  4. Aha... Tudortiden er spennende! Har notert meg begge titlene hennes, så jeg kan lese den første først. Takk for supert tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er.... Og så handler et en del om hekseprossenene som er godt i gang i Skotland.

      Slett
  5. Har fått tips om å lese disse to bøkene og jo mer jeg hører om de jo mer har jeg lyst å kaste meg over de. Har bok nummer to, så da må jeg jo etterhvert få tak i bok nummer 1:) Takk for smakebit og kos deg videre med boka:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du må lese nr 1 først ja.:) Takk for det, og kos deg du også.:)

      Slett
  6. Denne eller disse bøkene må jeg se å få tak i for dette høres ut som noe jeg kan like! Kos deg med lesingen og ha en super søndag,Anita:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha og i lige så Beathe.:) Ja, håper bøkene er noe for deg..:)

      Slett
  7. Fortellingen virker spennende, men sidetallet var litt vel høyt for min del - foretrekker bøker med lavere sidetall.

    Takk for smakebiten og fortsatt god lesing!

    SvarSlett
  8. Jeg har Alle sjelers natt på leselisten min, så langt har jeg kommet! Der har den stått en stund og, for å være ærlig :-) Men egentlig høres det ut som bøker jeg virkelig vil like så jeg må skubbe den litt opp på listen :-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det regner jeg med, så bare kom i gang du.;) Fin søndag til deg også.:)

      Slett
  9. Fin smakebit..


    Åhhh.. gleder meg sånn til jeg kommer i gang med første boka :)
    Prøvde, men som du sier det er en murstein..
    Men skal ha den lest.. Tror den er utrolig bra bare man først kommer i gang..
    Ser frem til å lese anmeldelsen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er det, men de krever litt av leseren...
      Takk, det blir omtale en dag till uka regner jeg med.:)

      Slett
  10. Det var virkelig en tykk bok, men jeg kan godt tenke meg å lese den. Da jeg skulle legge boken til på leselisten på bokelskere.no så jeg at den første boken allerede var lagt til. Kan ikke huske når jeg gjorde det...hehe, men den skal definitivt leses. Takk for smakebiten, kos deg videre med boken og frihelgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, sånn er det ofte... Takk skal du ha og kos deg du også.:)

      Slett
  11. Jeg har lånt denne på biblioteket, men har ikke fått begynt på den enda:) Håper den er like bra som den første, takk for smakebit:) Ha en fortsatt fin søndag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen mener den ikke er like bra som den første, men jeg liker den.. Kan jo ha noe med forventingene å gjøre når man blir mindre fornøyd med toern i en serie..
      Fin søndag til deg også.:)

      Slett
  12. Tack för smakbiten. Detta låter väldigt trevligt. Blev nyfiken på att läsa detta.

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, den er det, virkelig, trevligt.:) Takk selv.

      Slett
  13. Har ikke hørt om denne serien før, men virker jo utrolig spennende med både heks og vampyr som hovedkarakter. Gleder meg til å lese omtalen :) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og ikke glem demonene....;) Omtale kommer vel en dag til uka. Fin kveld til deg også.:)

      Slett
  14. Endelig! Det føles som en evighet siden jeg leste den første boken. Må nok vente noen måneder til, for ventelisten hos biblioteket er rundt åtte måneder lang, haha!

    SvarSlett
    Svar
    1. Såpass ja, det var lenge....smør deg med tålmodighet. Jeg synes det er verdt det..:)

      Slett
  15. Tack för smakbiten, det var en okänd bok för mig.

    SvarSlett
  16. Denna har jag i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvarSlett