onsdag 17. april 2013

Sorry Sofia

Sigrid Merethe Hanssen, f. 1966,  har skrevet sin første roman med Sofia. Hun har 2 novellesamlinger og 2 barnebøker bak seg. Jeg hadde forventninger til en liten perle med greske dufter , men slik opplevde jeg ikke boka. Eller- på en måte er den en slags perle, siden språket er vakkert og poetisk, til tider drømmerisk, men noe manglet dessverre i forhold til å gripe meg, engasjere meg nok.

"Sofia" av Sigrid Merethe Hanssen

Handling:
Ei norsk kvinne reiser til Hellas, en gresk landsby, leier seg et rom med planer om å skrive en bok. Det er sommer, men sommeren blir til høst og turister forsvinner, og kvinna føler seg mer og mer isolert. Hun drar på kafe og studerer folket, hun blir med husverten på tur, hun går i butikken. Hun treffer Sofia som jobber på en kafe. Sofia er døvstum, og flyktning. Kvinna blir mer og mer opptatt av å hjelpe Sofia, og en dag tar hun henne med hjem, siden hun opplever at jente er i fare.

Frem til dette er boka ganske langtekkelig, slow, den engasjerer meg ikke. Jeg lurer på om jeg har lest alt for mye krim med rask handling og actionpregede romaner i det siste og at det er derfor denne boka blir litt kjedelig for meg. Jeg har problemer med å samle tankene om boka, konsentrere meg. Jeg leser språket, at det er vakkert, poetisk. Kapitlene er korte, som skisser, noen som små noveller i seg selv. Det er en bok man kan smake språket av, men er det nok til å la seg engasjere? Eller er det nok til å engasjere denne leseren? Jeg må lese en del sider mange flere ganger, bla litt tilbake. Så også med slutten, som jeg ikke skjønner. Hva skjer egentlig?
Hvem var Sofia? Var hun virkelig? Hvem var fuglen? Hva hadde hun gjort med henne/den? Var det galskapen som blomstret? Ble skillet visket ut?
Men som sagt, språket var fint. Nynorsk har en egen poesi. Kanskje jeg leser denne boka om igjen en annen gang.


Takk til forlaget for leseeksemplaret.


Sigrid Merethe Hanssen


Sigrid  Merethe Hanssen: Sofia, 121 s

Samlaget 2013



15 kommentarer:

  1. Av og til treffer ikke bøker slik en hadde håpet. Det kan være som du skriver, tidspunktet en leser den. Og da er det fint at en skriver det. Jeg har gitt opp en bok i år. Og det tror jeg rett og slett var at det var ikke rette tidspunktet å lese den boka for meg. Men det var en bok jeg lånte og da måtte jeg levere den tilbake. Jeg har opplevd at bøker jeg har lagt bort, er tatt frem igjen og så har jeg fått helt andre "bilder" i hodet og har blitt "fanget" inn i handlingen på en helt annen måte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kjenner godt det der..Man kan ta ferm de samme bøkene senere og få en helt annen opplevelse.

      Slett
  2. Det er sånt som skjer, ikke alt kan gå rett hjem :)

    SvarSlett
  3. Flott bokomtale selv om ikke boken traff deg helt. Jeg hadde nok ikke hatt tålmodighet til å lese den ferdig kjenner jeg meg selv rett... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det. Prøvde å få frem både de positive sidene og det som ikke traff meg helt..

      Slett
  4. Enig med Anette her - veldig flott omtale av ei bok du ikke helt tok til deg. Og det er lov. Alle kan ikke like alt. Heldigvis :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Marianne..:)
      Sant nok.

      Slett
  5. Jeg sier meg veldig enig i det de andre skriver her!
    Hadde alle likt de samme bøkene, hadde man ikke behøvd særlig mange nyutgivelser! Hvis det hadde vært tilfellet, hadde det nok blitt veldig ensformig, og heller ikke mange positive overraskelser- man hadde jo for det meste forutsett hva men ville få...
    Jo mer man leser, jo bedre blir man kanskje til å styre unna de helt katastrofale feilskjærene, men ei og anna bok sånn midt på treet, vil man nok aldri unngå.

    SvarSlett
  6. Synd ikke boken traff helt,men når en leser såpass mye som mange av oss gjør så er det nesten ikke til å unngå å treffe på bøker som ikke treffer en helt. En fin omtale av boken var det i hvert fall og jeg ser frem til å lese denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det noen ganger....
      Takk skal du ha og fint at du fikk lyst til å lese den likevel..:)

      Slett
  7. Jeg leste om denne boken på en annen blogg og syntes "stillferdig bøker med nydelig språk" hørtes så tiltalende ut. Og du skriver jo at språket er vakkert og poetisk, men så er det noe som ikke treffer helt. Så jeg blir nysgjerrig på hva jeg selv vil synes om boken, skjønt det ikke er plass til den på en prioritert liste helt ennå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.... Og timingen for når man leser enkelte bøker er også veldig viktig. Vet ikke om det telte så mye for meg, men kanskje en del..

      Slett
    2. Ja, som du skrev om dette tilfellet at du muligens har lest for mye krim med rask handling og actionpregede romaner :)

      Slett