fredag 25. januar 2013

Engel i Paris av Elin Husebø , om Alexander Kiellands vei til forfatterskapet

Dette blir nok den korteste omtalen jeg har skrevet. Jeg skal til min søsters 50-årsdag i Sandefjord og er kjøreklar. Dessuten er Engel i Paris en enkel og kort roman som det ikke er så mye å utbrodere om.
Jeg fant denne på biblioteket, og tok den med da jeg synes det er interessant å lese om forfatterkarierrer. At handlingen er fra Paris gjør ikke interessen mindre.

Engel i Paris - Elin Husebø Alexander Kielland

Boka handler om unge Alexander Kiellend som har en sterk skrivetrang. Han er direktør på Madla Teglverk , men skrivingen trekker mer i ham. Han vil bli forfatter, og en dag er trangen så stor at han konfererer med sin kone Beate om at han vil reise til Paris for å få ro til å skrive. Hun skjønner at hun ikke kan hindre ham, og han drar fra kone og barn.

I Paris bor han på forskjelige hoteller og her treffer han både Camilla Collett, Fritz Thaulow og Bjørnstjerne Bjørnson. Han slites mellom tro og tvil og hjemengsel disse måneder i Paris, men etter å ha truffet Bjørnsom blir han oppløftet og får kontakt med Gyldendal forlag. Han reiser hjem før jul, da pengene er slutt, men resten vet vi jo.


Dette er en enkel roman, lettlest og i et rent og enkelt språk, uten noen dikkedarier. Jeg liker som sagt å lese om forfattere og denne tiden er spesielt interessant, da skandinaviske bohemer og kunstnere dro til Roma og Paris for å utvikle seg.

En fin liten bok som du leser på en kveld.

Elin Husebø er litteraturviter.

Andre som har blogget om denne:
Ebokhylla mi




Bilde lånt fra facebook.


Elin Husebø: Engel i Paris, 144 s

Wigestrand 2012









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar