onsdag 23. januar 2013

Mitt tematips (1): Beste bok i 2012

Bokbloggeir har satt igang en ny utfordring som skal gå på onsdager, som han kaller Ukens Tematips. Denne første onsdagen er det Beste bok 2012 vi skal skrive om.

Min valg av fjorårets beste bok er ingen enkel sak, da jeg leste svært mange gode bøker. Etter nærmere ettertanke ender jeg opp med Julie Orringers Den usynlige broen. Dette er en utrolig sterk historie om noen jøder som vi følger i Ungarn under og gjennom 2.verdenskrig.  Jeg gråt da jeg var ferdig med denne.

mitt tematips

Her er starten av blogginnlegget jeg skrev etter at jeg leste den sterke boka: 
"I høst så jeg en annonse på boka “Den usynlige broen” av Julie Orringer. Handlingen er hovesaklig  fra Paris og Budapest. Omslaget forteller om en ung mann ; Andras Levi fra Ungarn, som flytter fra Budapest til Paris for å studere arkitektur. Året er 1937. Han har med seg et brev til en frøken Claire Morgenstjern. Gradvis utvikler det seg et lidenskaplig forhold mellom Andras og den noe eldre Claire, eller Klara som hun egentlig heter.
Bokomslaget forteller også at det er fare for krig i Europa, og nærmere krigen kommer dess vanskeligere blir det å være jøde i Europa. Dørene stenges for Andras og vennene hans og de må dra tilbake til Ungarn som sender dem ut i militærtjeneste og senere arbeidstjeneste."

Les resten HER
Den usynlige broen - Julie Orringer Kjell Risvik Kari Risvik


Vil du lese andre tips om fjorårets bøker, eller delta selv, så ta en titt HER

6 kommentarer:

  1. Så gøy at du kastet deg med på utfordringen. Blogginnlegget ditt var skikkelig inspirerende om en bok jeg har hørt veldig mye positivt om. Tusen takk skal du ha. Innlegget ditt er videreformidlet på Twitter til mine følgere og til forlaget. Ha en fin dag videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig det vet du Geir.:) Blir med når jeg kan. TAkk for at du likte innlegget og har twitret det.
      Jeg ser jo nå at boka er fra 2011, men pyttsan.. Husker ikke om jeg leste den høsten 2011, eller vinteren/våren 2011. Uansett så kom den på pocket i fjor, da.;) Fin dag til deg også.:)

      Slett
  2. Veldig bra omtale,Anita! Denne boken har jeg hatt på listen i en halv evighet,tror jeg må plukke den opp snart.Tusen takk for påminnelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe! Ja , dette var en særdeles sterk bok.:)

      Slett
  3. Står i bokhylla mi også, denne. Foreløpig ulest.
    I dag var jeg på biblioteket og leverte tilbake noen bøker. Halvleste.
    Har bestemt meg for å gjøre en innsats for å redusere antallet bøker som står og skriker om å bli lest! Ikke kjøpe, ikke låne, ikke ønske meg flere nye før jeg har gjort et realt innhogg. Og jeg må prøve å innse at jeg aldri kommer til å få lest alle bøkene jeg vil. Ikke om jeg blir tohundre år, og leser i hvert ledige minutt...

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, da har du noe å gjøre.;)
      Har delvis det samme målet som deg ang uleste bøker. Men klarer nok ikke vøre konsekvent mht anskaffelse av nye bøker. Har allerede kjøpt, lånt og fått en del nye.

      Slett